2022
21-3-2022
Het nieuwe album van Jaap de Bok:
'ZILVERLINGEN'
14-3-2022
Spotify:
\https://open.spotify.com/track/0TjcChbM0bU0UfWcXXP1rIX?si=3298011671f04188
De single gaat uiteraard vergezeld van een videoclip:
https://www.youtube.com/watch?v=Lc2jV86Idaw
Videoclip:
https://www.youtube.com/watch?v=1qmsXSwNkKU
Spotify:
https://open.spotify.com/album/7pq1bMtFwlaziVx4KuRKvx?si=huJJ5puFQbSU7SRtW1sLHg
De link naar Spotify:
https://open.spotify.com/album/3epp97TLtpVaB8T226CEFc?si=ePp3Vx13QmCU-T7aqcvR4w
https://open.spotify.com/album/0T8hahsWR2FyKWdkhzJ4HS?si=o9Bs-JeJSuitY0AYh4SWZA
https://www.youtube.com/watch?v=2N3apzOVz8Q
Beluister NOOIT MEER KWIJT via Spotify:
https://open.spotify.com/album/0cXO88qxjBmIBXtJ0H2u3b?si=RDCjg9zQRoiE_nvUvbQBjA
Uiteraard staat er ook een dijk van een clip op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Zqe_AtO05Q0
2020
In juni van 2020 bracht De Bok de derde
samenwerking met Victor Meijer uit: een ode aan de zorgmedewerkers tijdens
de cotronacrisis:
HART VOOR DE ZORG.
Het nummer werd opgenomen op het verzamelalbum 'Nieuw Volendams Peil 2020'
Spotify Link:
https://open.spotify.com/album/0qfGmrXEjSHPo9boiLWcBK?si=ZNONfqM4TWGbqMBzGAl4Bg
De Clip van HART VOOR DE ZORG:
https://www.youtube.com/watch?v=qsyOr76oiuA
Beluister 'Gister' op Spotify:
https://open.spotify.com/album/7nHxscav9VyVaB4jLEWaHc?si=YcdTilZxQzG7PlBYWOUZ2Q
De single gaat uiteraard vergezeld van een videoclip:
https://www.youtube.com/watch?v=Lc2jV86Idaw
De clip van 'Gister' is gemaakt door MDB Media, met in de hoofdrol Wies Blokker. De clip werd geschoten in Maastricht en Veluwezoom in april/mei 2019.
2018
In 2018 vervulde Jaap de Bok een oude belofte door eindelijk een nummer uit te brengen dat hij reeds in 2010 had geschreven samen met Victor Meijer:
Wachten in de Wind
Het lied werd opgenomen op de verzamel cd 'Nieuw Volendams Peil 2018.
Beluister het nummer via Spotify:
https://open.spotify.com/track/7I0Z3n0pxx956qQEC8vCGZ?si=qRa82LG5QKyWRUa4CkCPGg
Jaap heeft er ook een clip van gemaakt met beelden die reeds in 2010 werden geschoten met een handcamera in Mexico:
https://www.youtube.com/watch?v=ntVj4AWwr8A
Beluister 'Vrouwen' op Spotify:
https://open.spotify.com/album/4nPuENOH4JyzgjvRX29JNl?si=jy9Ny6fmT5Cd7Vm7kIhKbQ
Beluister 'Van De Koude Grond' op Spotify:
https://open.spotify.com/album/3cISPdTScm4aJZTTIqlpj5?si=rFmv76qiS321ebxK5Z9sHQ
2007
- Devilish Mary: 'De Volendammer en
de Ier' en 'De Volgende Keer' op de cd
Kermishitfestival
2007
2006
- 'Ouwe Knakker' (Kermishitfestival
2006)
- 'Bibberende Bok: 'Tig Bier' (Kermishitfestival
2006)
2005
- 'Ik Dans Op De Dijk' (Kermishitfestival 2005)
- 'Bibberende Bok': De Fiets
van Ome Dirk (Kermishitfestival 2005)
- Met 'De Bok & De Bok':
'Zeven Dronken Nachten' (Kermishitfestival 2005)
2004
- 'O' (Kermishitfestival 2004)
- Met 'Pietje & De Bok': Nancy
Whiskey (Kermishitfestival 2004)
2003
- Album: 'Twelve'
- 'U Wordt Bedankt'(Kermishitfestival
2003)
- La Stampa: single 'Come Back
My Love'
2001
- La Stampa: album 'Close'
- La Stampa: single 'Dong Dong'
2000
- 'Het Leven Is Een Dooie Mus'(Kermishitfestival 2000)
- Stampvast: single 'Maxima'
1999
- 'Mijn Volendam/A Town Like This' (Kermishitfestival 1999)
1998
- 'Aan Alles Komt Een End' (Kermishitfestival 1998)
- Met Kermisartiesten 1998: 'De
Straten van Volendam'
1997
- 't Maakt Me Toch Niks Uit' (Kermishitfestival
1997)
1994
- L.A.: 'Come Of Age', 'Head To Heart' en 'Outta Here'
1992
- Vike: single 'Money' en 'Relax-Medley'
1991
- album: 'Tolan' met gitarist John
Dejevij
Jaap de Bok maakt al muziek vanaf 1981. Zonder enige noemenswaardig onderricht kocht hij in dat jaar zijn eerste gitaar, een jaar later gevolgd door een synthesizer, de KORG Polysix. Weer anderhalf jaar later, begin 1984, sloot hij zich aan bij een lokale coverband om het vak goed onder de knie te krijgen, want
de eigen composities vloeiden moeiteloos uit zijn vingers. Je aansluiten bij een coverband is een zegen voor je muzikale kennis en voor de broodnodige stage ervaring. Er ontstaat echter een probleem als je met die coverband succes krijgt. In het geval van Jaap betekende dit dat hij ineens tien jaar en 600 optredens verder was in zijn leven. De band in kwestie heette Vike en was destijds een graag geziene gast in het covercircuit van Nederland. Al die jaren bleef Jaap zijn eigen songs schrijven, maar zonder de mogelijkheid om ze ook goed op te nemen.
Pas nadat hij Vike had verlaten dook hij de studio in, destijds nog een peperdure hobby, om er met twee ijzersterke en opzwepende rocksongs weer uit te komen: 'Come of Age' en 'Head to Heart'.
Na die opnames werd hij gevraagd om toe te treden tot de op dat moment meest succesvolle feestformatie van Noord-Holland, Stampvast. En ja hoor, Jaap trapte er weer in. Het vooruitzicht professioneel muzikant te worden trok hem te zeer om nee te zeggen en zich op zijn eigen muziek te richten. We praten dan over 1996, en weer is Jaap vele jaren kwijt aan het op poten zetten en houden van een coverband.
Ondertussen begon hij wel zijn eigen homestudio waar hij diverse songs voor de plaatselijke kermis produceerde voor zichzelf, onder zijn familiebijnaam De Bok, en voor vele anderen, waaronder uiteraard Stampvast. Met De Bok scoort hij in 1997 zowaar een heuse kermishit met een
Nederlandstalige bewerking Bob Geldof's 'Great Song Of Indifference': 't Maakt Me Toch Niks Uit'. Het nummer wordt jarenlang gedraaid in heel Noord-Holland. Stampvast veranderde ondertussen langzaam in La Stampa, en behoudt haar professionele status tot op de dag van vandaag als meest geboekte feestband van Noord-Holland.
Met La Stampa wordt in 2001 een dance album gemaakt, getiteld 'Close', dat diverse somposities van Jaap herbergt. Met name het ijzersterke 'Now You Walk Away' en de titelsong 'Close' springen eruit. La Stampa breekt in 2001 en 2002 bijna landelijk door met de singles 'Maxima' en 'Dong Dong'. Diverse optredens in prime time tv- en radio shows vallen de band ten deel.
In 2003 zag eindelijk Jaap's eerste soloalbum het licht: 'Twelve'. Een magistraal album met goed in het gehoor liggende latin pop en rock. Liedjes met een goed gevoel en een sterke melodie. Bij het album liet Jaap zijn rockroots enigszins achterwege, voornamelijk omdat er op cruciale momenten geen geschikte rockgitarist voorhanden was. Het album opent met het schitterende 'Como Quieres Que Te Quiera', een lied van de Spaanse zangeres Rosario Flores, van een Engelse tekst voorzien door Jaap zelf. De volgende songs zijn eigen composities: het ijzersterke 'If Only', gevolgd door het knallende latin duet 'Vaya Con Amor'. Hierna wordt gas teruggenomen met het uiterst gevoelige 'So Good At Missing You', eveneens een eigen compositie.
Het vijfde lied is een ode aan Jaap's favoriete zanger, Steve Perry van de formatie Journey. Het lied 'Foolish Heart' stamt uit 1985 en was Perry's grootste solohit in Amerika.
Hierna volgen weer enkele eigen composities: krachtig en toch mooi met '4-ever And A Day' en gevoelig met 'Sunday Morning'. 'Abrazame' is een bewerking van een song van Julio Iglesias waarin pijn en gevoeligheid de hoofdrol spelen. Een lied dat op Jaap's lijf geschreven is.
Het tweede duet op het album is het onvolprezen 'Born To Lose You', een krachtig stuk met opzwepende elementen uit de dance scene. Het is geschreven als vervolg op het magistrale Close, geschreven door Jaap, dat terug te vinden is op het gelijknamige album van La Stampa.
Het tiende lied van Twelve is een duet met een van Volendam's meest in het oog springende artiesten: 'Irish' Piet Karregat. 'Black is the colour' is een Ierse traditional, die nog nooit zo mooi bewerkt is als hier.
Dit wordt gevolgd door 'Girl 18', een rock outcry. Het album wordt afgesloten met 'Love Needs No Reward', een gevoelig en majestueus nummer dat Jaap schreef voor zijn vrouw Harrijet in 1983 en in al die jaren niets aan kracht heeft ingeboet.
'Twelve' wordt verder gecompleteerd met een aantal bonussen: de Spaanstalige versie van 'Como Quieres Que Te Quiera' en de soloversie van 'Black Is The Colour'.
Ook staan de videoclips van 'Como Quieres Que Te Quiera' en 'If Only', beide opgenomen in Spanje in de nazomer van 2003 op het album. Deze clips markeerden de start van Jaap's eigen bedrijf 1Core Produxions, een audio- en videoproductiebedrijf.
Naast de nodige kermissongs leverde Jaap een serieuze compositie af in de zomer van 2005: 'Ik Dans Op De Dijk'. Gemotiveerd door het succes van die song besloot hij een Nederlandstalig album te maken: 'Van De Koude Grond'.
'Van De Koude
Grond', zag het licht in juni 2008. De eerste release was voorzien van een
futuristische hoes met Jaap op een maanlandschap. Deze release bevatte naast
merendeels Nederlandstalige songs ook enkele Spaanse en Engelse liedjes.
In overleg met platenmaatschappij Multidisk is 'Van De Koude Grond' in
februari 2010 opnieuw uitgebracht in een puur Nederlandstalige setting.
Het album opent sterk met 'Ik dans op de dijk', een nieuwe versie van de
lokale hit uit 2005.
De tweede en derde song zijn bewerkingen van nummers van 'Twelve': 'Iemand
Als Jij' (If Only) en 'Als Jij Gaat' (Abrázame). De vierde
is een
Nederlandstalige bewerking van 'Virginia' een oude hit van Bill Amesbury,
tijdloos en pakkend.
Devilish Mary is een folkproject van Jaap
de Bok en 'Irish' Piet Karregat. In samenwerking met violiste Anne Veerman
en gitarist Mike Bond nemen zij in de loze uurtjes van Jaap's Studio 't
Eigen Wijsje (voor zover Jaap loze uren heeft) folksongs op. Gewoon voor de
lol. En lol heeft de vijfde song van 'Van de koude grond':
't Maakt Me Toch Niks Uit'. Dit is een speciale bewerking van de kermishit van
Jaap uit 1997. Er zijn extra coupletten toegevoegd, verwerkt in een slow
tempo intro en een rustig tussenstuk. Het maakt het nummer krachtiger en volwassener. Tel daarbij de live viool van Anne, de fluit en banjo van Piet
en de gitaar en mandoline van Mike, en je hebt een topper!
Het album gaat verder met 'Mijn hele leven
lang', de Nederlandstalige versie van '4-Ever And A Day', van 'Twelve'. Wat
niemand weet is dat dit lied eerst in het Nederlands werd geschreven. 'Naar
Huis' is Jaap's versie van 'Home' van Chris Daughtry. Rock in het
Nederlands, dat kan dus ook. Track acht is 'Como Quieres Que Te Quiera' in
een NL/Spaanse versie. 'Vrijdagavond grijpt nog even terug naar 'Twelve'.
Dit is de NL versie van 'Sunday Morning'. Ook hier geldt dat dit lied eerst
in het Nederlands werd geschreven.
'In het oude Volendam' is geschreven samen met Dick Plat van de BZN. Een ode
aan het mooie dorp en haar historie. Dit wordt gevolgd door weer een
geweldige feestdeun: 'Ouwe Knakker' is een bewerking van een Amerikaanse
traditional die bekend is geworden door Pete Seeger en Bruce Springsteen.
De song 'Vrouwen' is geschreven samen met Rob van Hoogenhuizen van RTV West
waarover later meer. Een vrolijke deun op een geinig thema dat alle mannen
herkennen!
'VD24' is een magistrale ode van Jaap aan het vissersverleden van Volendam. Dit epische lied vertelt het verhaal van 4 Volendammer vissers die niet terugkeren van de strijd om het dagelijks brood. Beluisteren!
'Van De Koude Grond' eindigt met een folksong in samenwerking met Devilish Mary. 'De Volgende Keer' is de Nederlandse bewerking van 'Dandelion Wine' van een oude held van Jaap de Bok: Ritchie Blackmore. Dit lied herbergt alles wat folk en Volendam verbindt: driekwartsmaat, feest en pijn. En een open einde...
Het album gaat vergezeld van maar liefst 7
videoclips, waarvan enkele geschoten zijn in Spanje, maar uiteraard ook
enkele in Nederland, en zelfs eentje op de maan!
Medio 2008 brak in de wereld de crisis uit. In Nederland was het eerste grote slachtoffer de bank Fortis die keihard omviel. Presentator Rob van Hoogenhuizen van RTV West tipte Jaap dat de song 't Maakt me toch niks uit' bij uitstek geschikt was om te dienen als 'Groot Kredietcrisislied'. Samen herschreven ze de tekst en brachten het nummer op single uit. Dat leverde enkele knotsgekke weken op waarin Jaap van hot naar her door Nederland reisde en belde om alle radiostations te voorzien van interviews. Hij werd zelfs geďnterviewd voor 'Kassa' op landelijke radio 2.
De Nederlandstalige rerelase van 'Van de koude grond' is gepaard gegaan met het landelijk uitbrengen van een single. In overleg met platenmaatschappij Multidisk is gekozen voor de track 'De Volgende Keer'. De single is uitgebracht in februari 2010.